ConnyochDoris

Alla inlägg under november 2008

Av Emma - 30 november 2008 15:45

Kan en hund vara träningsnarkoman? Om de kan det så är jag stolt ägare av en träningsnarkoman. Conny älskar att träna. Jag har aldrig varit med om att han inte har lust.


Igår var det sökträning. Det var en grym bana risigt, upp och ner, berg, vatten, ja allt man kan tänka sig. Att bara valla rutan vad ett projekt för sig. Men vilka hundar vi har, inga problem med att ta sig över bråten. De plöjer rakt igenom. Conny stuttsar fram som Tiger i Nalle Puh. Jag kan erkänna att jag emellanåt står och blundar när han dundrar på. Det var ingen klockren träning ur prestations synpunkt. Jag har inlätt operation krav fas. Det är dags att höja kraven på honom. Han tar det bra, så det är bara att jobba vidare. Det är inte lätt att ratta en turbo Conny när han är på G. Han var så laddad innan att han satt och darrade.


Idag var vi ute och körde ett uppletande. Jag är jätte nöjd med honom. Conny tyckte nog att vi skulle köra mer för han gick fot hela vägen hem. Han riktigt bad med blicken att vi skulle hitta på något mer. Mammas guldklimp.


Idag har vi också varit och ställt ut Doris i Moheda. Hon skötte sig som vanligt med bravur. Det var ingen mördande konkurrans i klassen. Hon var själv.

 Domaren tyckte om henne och hon fick HP och BIR med kritiken:


Söt tikvalp, vackert huvud, bra förbröst och vinklar, fin halssättning tillräcklig bröstkorg för åldern, något lång i länden. Fina rörelser både från sidan och fram och tillbaka, trevligt temprament. Välvisad.


Det var 60 hundar kvar att bedöma innan finalerna (när Doris var färdig), så vi beslutade oss för att dra oss hemåt istället.


Christian har också hunnit med att lägga ett spår till lilltejen. 250 meter och två vinklar. Hon hade gått jätte bra och plockat apporterna. Kul!


Nu ska vi ner på stan och titta om det finns några tomtar


kram

Av Emma - 24 november 2008 07:53

Det är fortsatt mycket lydnadsträning. Momenten befäst och finslipas. Det verkar till och med som jag fått ordning på fjärrderigeringen. Det ända som verkar spöka förtillfället är rutan. Jag kan inte säga säkert om han verkligen vet vad rutan är eller om det är en chansning från han sida. Christian menar på att han inte vet vad han gör. Det blir att backa tillbaka och ser vad som händer.


 I helgen har det varit vila från sökträning. Jag har jobba. Det var en bra jobb helg med trevliga aktiviteter. Doris var med och praoade. Jag , Doris och en brukare vad ute på promenad. Doris gillade att få uppmärksamhet. Hon delade ut pussar och charmade som vanligt.


Igår var hela familjen uppe på klubben för lite lydnadsträning. Christian fick kämpa hårt för att få Doris fulla uppmärksamhet. Det finns så mycket att titta på och det luktar sååååååå gott på backen. Christian jobbade på bra och tillslut var Doris så fokuserad som hon brukar vara. Christian hade lagt ett spår till Doris som det blev mest pannkaka av. Någon hade plockat ner snitslarna så Christian hade svårt att hålla riktningen. Han är tveksam om hon spårade rätt. Men och andra sidan hade det ju varit någon och promenerat i spåret så det var inte lätt för damen.


Conny var het som tusan. Han har fått vila från träning fredag, lördag. Det är en dag för mycket för Conny. Han blir lätt lite slarvig och har ett tempo som inte är lätt att följa med i. Det är samtidigt grymt roligt att se hur laddad han är. Han tycker att träning är det bästa som finns. Resultatet efter träningen var blandat. Vissa moment gick kalas bra medan andra så där.


Här kommer lite bilder från helgen.

 kram



Av Emma - 16 november 2008 16:42

Hur mycket man än älskar sina barn så är det en grym lyx att få vara barnlediga. I helgen har vi varit barnlediga. Ja inte hela helgen utan lördag till söndag. Vi fick i julklapp förra året ett presentkort på en fin resturang här i Jönköping och det bästa var att det också ingick barnvakt. Det är alltid roligt att få göra sig fin och verkligen få chans att sitta och njuta av maten. Christian och jag lyxade på ordentligt med tre rätters och ett mycket gott vin. Allt var verkligen perfekt. Jag har nog aldrig ätit så god mat.


Igår var vi ute och tränade hundarna. Lydnad och uppletande. Jag fick marschera ut och hämta pojken två gånger i rutan, då han inte lyssnade på mig. Han tar korrigeringarna bra och vi kommer vidare. Doris fattade var uppletandet gick ut på och hon var mycket bättre idag med att komma in med föremålen. Christian får jobba lite med att få henne ända in till sig med föremålet i munnen men det är klara framsteg. På lydnaden körde jag tre moment med Conny, rutan, hopp sitt och kryp. Jag var mycket nöjd efteråt med honom. Rutan börjar bli färdig, hopp sitt gick också bra. Jag delade upp det och körde uthopp och återhopp var för sig. I återhoppet satte jag honom ( medvetet ) snett i och med att det var det  som strulade på tävlingen. Han hoppade kalas bra ur jätte sneda vinklar. Han fick även hoppa raka hopp, det är inga problem. Krypet har vi egentligen precis börjat med men det går framåt. Jag tycker själv att han har ett bra tempo. Jag trodde att jag skulle få problem med att han kryper alldeles för fort men han har överaskat mig hittills.


Doris och Christian jobbade vidare med sitt kvar och ligg kvar. Hon var lite osäker på själva ligg kommandot så där får vi backa tillbaks. Något som är en fröjd att se är deras positions övningar. Vilket fotgående det ekipaget kommer att få.


Idag har vi varit ute i sökskogen. Doris var med och vallade rutan. Hon for fram som en raket i skogen. Hon fick stifta en ny bekantskap med lilla Pigge. Pigge är en liten Lancashire. Han fick sätta burdusa Doris på plats några gånger sen var allt frid och fröjd. Christian la ett spår till henne med tre vinklar och det hade gått jätte bra.


Conny gick kalas bra i skogen. En gång fick jag gå ikapp honom och sätta ner honom, för att sedan gå tillbaks till stigen och kalla in. Christian såg på oss med sina kritiska ögon. Han hade lite att komma med efteråt som jag ska tänka på annars tyckte han också att han gick kalas. Generellt är hela sökgänget inne i en period då vi måste krava våra hundar innan vi går vidare. Jag tror verkligen det är nödvändigt och kan jag som förare vara konsekvent så tar vi oss igenom det och kan gå vidare. Problem verkar komma hela tiden i söket. När man har löst ett problem så kommer nästa och det gäller att inte gå ner sig för mycket som förare. Det är klart att det finns perioder när allt flyter på men då kanske det är dags att höja svårighets graden.


Vi siktar till stjärnorna så kanske vi hamnar någonstans mitt imellan.


ha det gott

Emma

Av Emma - 13 november 2008 16:14

Förra veckan fick jag nog. Jag har aldrig lyckats med att ha en hund som går bra i koppel. Jag vet inte vad jag gör för fel men något galet gör jag. Promenader tycker jag ska vara avkopplande och helst ska armarna sitta kvar när man kommer in igen. Conny ligger på i kopplet så jag är helt matt efter en promenad. Nu när vi kommer att få stora rottisar verkar det var hög tid att ta tag i problemet. Själv tycker jag det ser väldigt illa ut när någon är ute och åker hund.


Som sagt efter ha kommit in och varit arg efter nästan varje promenad ( framför allt när jag har varit ute med bägge hundarna ) fick jag nog. Det ända jag kan konstatera nu är VARFÖR har jag inte tagit tag i det innan. Conny har en sådan vilja att vara till lags bara han förstår vad som krävs av honom. Den sista veckan har det varit en fröjd att vara ute på promenad. Det räcker med en liten harkling för att han ska backa tillbakas i kopplet. HÄRLIGT!


Vi har haft planerings träff med sökgänget. Så nu har vi planerat upp träningar fram till och med jul och även en bit in i vår. Två träningstävlingar  med riktiga domare och en träningshelg med instruktörer blir det . Här ska tränas så vi är ordentligt förberedda innan tävlings säsongen sätter fart.Jag som inte har några tävlings nerver alls riktigt längtar tills det är dags igen.


Jag satt och tittade på gammla kort. Jag hade nästan glömmt bort hur roligt  Conny (ofta ) låg och sov när han var liten. Söt som socker ( fast bilden är suddig ).


kram Emma

Av Emma - 9 november 2008 10:43

Just nu känns livet lite lugnare. Jag stressar inte som en tok utan jag kan njuta av att tempot inte är lika högt som vanligt. Jag kan till och med känna mig lugn när det inte händer så mycket. Jag behöver inte ha dåligt samvet över alla måsten.Det finns massor som kan bli bättre men jag känner ändå att jag är på rätt väg.


I veckan fick jag en förfrågan som gjorde mig så ortoligt glad. Jag kommer berätta mer om det senare när det är helt klart men jag kan säga så mycket som ELITEN NÄSTA!!!!!!!!!!!!!!!


Igår var Conny och jag ute och tränade uppletande. Jag hade en klar plan i huvudet hur jag skulle göra när Conny inte kom på mina inkallningar. Jag försökt verkligen provocera honom till lägen då han har tendens att inte lyssna på mig. Jag kan sammanfatta träningen med att min plan inte fungerade. Inte för att Conny inte lyssnade på mig utan att han var klockren. Inte en gång gav han mig fingret utan arbetade systematiskt och kom på mina inkallningar. En engångs företeelse eller har träningen gett resultat? Ja, det återstår se. På det igen.


Med Doris backade vi tillbaks lite och det gav resultat. Hon greppade föremålen jätte duktigt. Christian var också ute och spårade med lilla damen igår och det hade gått bra. Nu är de anmälda till fortsättnings 1:an så nu blir det snart hårdkörning.


Igår kväll var vi på examensfest hos bästa vännerna. Elli har tagit examen. Ett jätte grattis ifrån oss!!!! Det serverades god mat och gott vin. En toppenkväll. Det ända lilla missödet stod jag för när jag fick gardinen mellan rumpan och stolen. Som tur var hade Henke varit duktig när han satte upp gardinstången så den satt kvar.


Idag ska vi fira farsdag. Först ut var Christian som fick frukost och paket på sängen. Barnen hade gjort jätte fina farsdags kort. En överraskning stog Alwa för, då hon visade att hon kunde skriva sitt namn. Det blir så stora så fort. Vad tar tiden vägen. Snart är  det dags att ligga vaken och oroa sig på nätterna när de är ut. Jag hinner inte med.


kram Emma

Av Emma - 5 november 2008 08:49

Vad det snurrar i mitt huvud! Vi har börjat träna för oss  många nya moment, så jag är alldeles snurrig i huvudet. Det är 2:ans, 3:ans, lägre och högre moment. Det är så roligt men det gäller verkligen att tänka till.


Conny och jag går kurs i tävlingslydnad 2-3:an. Otroligt roligt och inspererande. För mig är många moment nya. Conny är min första tävlingshund och jag vill verkligen få till det. Han har en sån otroligt kapacitet att gå långt.


Igår vad det kurs. Vi jobbade på vittrings apportering, sido förflyttningar, ställande under inkallning och rutan. Conny var het som tusan och det gäller att få ner honom i lagom tempo. Han har sådan glädje när han jobbar och det gäller verkligen för mig att hänga med. Turbo Conny är  ett passande namn på honom.


Jag har bestämt mig för att skriva tränings dagbok och vara noga med att planera min träning. Tre moment åt gången. Ordning och reda, och med sikte på 10:an. Samtidigt ska vi ha det så..........jäkla roligt.


I helgen som var tränade vi skogssök. Han går riktigt, riktigt bra i skogen. Det finns saker att jobba på men jag njuter av att se honom. Många timmars sökträning ger resultat. Det viktigaste tror jag är att få kontinitet i sökträningen och det är vi duktiga på i mitt sökgäng.


Kram Emma

Presentation


Conny och Doris

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards