ConnyochDoris

Alla inlägg under februari 2009

Av Emma - 24 februari 2009 16:54

En hel helg med sök gör en rätt mör i kroppen och huvudet. Vi har inte varit i de lättaste sökrutorna (som det syns på bilderna är det rätt risigt). Men oj,oj,oj vad roligt vi har haft.


Ifredags kväll träffades vi hemma på Lena för att prata lite om upplägg och annat. Det slutade med att Monika och Jörgen hade en liten överaskning åt oss. De hade fixat figgar och annat till lördagens första sökpass. Så istället skulle vi köra en träningstävling. De ville se vad vi stod någonstans. Klockan 9.00 på lördagen träffades vi och då var det bara att köra igång (till och med rutan vad vallad).


Conny och jag gick ut som start nummer 4:a och hade det varit en riktig tävling hade vi blivit färdiga kanon snabbt. 4 slag och alla figgar var inplockade. Vi kan säga att vårt lilla problem visade sig ordentligt. Nämligen att Conny har en tendens att istället för att komma till mig söka av hela banan själv. Figgarna var dock glada som fick chans att få lite kaffe i sig. Conny fick gå klart banan och han surade inte över att det inte fanns några figgar kvar. Jag vet inte hur många tomslag han gjorde men det var inga problem med att skicka ut honom. I slutet av banana gick han jätte bra och tillslut som avslutning fick han en figg. Connys lycka var gjord. Kommentarena från Jörgen och Monika var att jag skulle behålla lungnet. Jag hade följt med i Connys stress och flurr och det trodde de var orsaken till att han jobbade lite väl självständigt. Kunde jag bara behålla lungnet och inte släppa iväg honom de första slagen utan bara räkna till 10 (i vanliga fall räknar jag till 20 -25) så skulle det nog ordna upp sig. Jag behövde visa för Conny att jag hade komandot. Det tyckte att han jobbade på jätte bra.


 Efter lunchen satte vi igång igen. Jag behöll lungnet, räknade bara till 10 de första slgaen för att sedan räkna till 15. Ja det gjorde susen. Han gjorde en del bakslag men tog in figgarna och han sökte av området noggrant. Monika och Jörgen trodde han skulle komma på att jobba framåt. Kontentan blev att jag för att kompensera bakslagen skickade honom tätare så det var en riktigt trött Conny som knappt kom innanför dörren innan han slocknade. Ögonen gick i kors på honom.


I söndags träffades på mogonen för att valla rutan. Det hade kommit bra med snö under natten och det var plusgrader. Bara det skulle bli tungt för hundarna att sedan banan var av elitklass gjorde den riktigt tuff. Upp och ner, risigt med fällda träd, berg och 90 graders sväng bjöd banan på. Vad ska man säga om Conny boy. Shit vilken grabb jag har. I början av banan gick han några bakslag. Jag skickade tätare och tillslut fick vi ett sådat flyt i skicken att jag inte vait med om maken. Nu vet jag hur det ska kännans. Fy f*n vad häftigt. Conny kom tillbaks på vart enda skick utan att ta för sig av banan på eget bevåg. De två sista slagen var han ordentligt trött men ger han sig? INTE! När vi var klara frågade Monika hur det kändes Conny hade nu gått en elitbana. Herre gud!

Det vi fick med oss var att han stog lite väl långt fram i skick ögonblicket så nu ska jag jobba på att få tillbaka honom lite. Kan jag bara behålla lungnet och inte släppa honom går han som en klocka. Min gull gosse!


Här kommer lite bilder från helgenssökträning.

Janne var bara tvungen att vara med på bild. Visst är han söt med handväska.Han fick gå runt hela söndagen med min handväska. Ja, vi hade vidoekamran i den och Janne var gullig att filma träningen


kram Emma



Av Emma - 20 februari 2009 12:41

I helgen kommer det bli sök, sök och mera sök. Vi i sökgänget ska ha träningshelg. Som instruktörer kommer Monika och Jörgen (2008 års SM-vinnare i Rapport) att hjälpa oss. Monika och Jörgen är otroligt duktiga och har alltid en massa tips och ideer att komma med. Det ska bli så kul!


Conny och jag har åkt lite skidor i veckan. Igår var vi uppe på klubben och åkte. Conny har börjat fatta vad det går ut på. Det kittlas gott imagen när han sätter fart.Vi har också sett till att grannarna fått mer att prata om. De måste tro att vi är helt knäppa. Bakom vårt hus har vi ett gammal lek och nöjesfält. Det har stått tomt i många år och där rastas hundarna flitit. Conny och jag har åkt runt runt där. Det är inte alltid man har tid att åka iväg någonstans så då  har det varit vårt skidspår. För några veckor sedan var vi beredda på att någon granne skulle ringa polisen och tala om att det satt två knäppgökar uppe på ett tak. Knäppgökarna var jag och Christian som skulle försöka att få Conny att ta till skall. Ja där satt vi uppe på taket till redskapsboden och försökte med alla medela att få fram det minsta lilla gny. Jag kan verkligen tänka mig att det var en syn. Hur gick det då? Inte ett endaste litet gnäll kom fram. Conny sprang runt runt huset, tillslut satt han bara och kollade på oss. Idioter tycktes han tänka.


Idag har det stått självstudie på schemat. Jag vet inte om det blivit så mycket studier idag. Jag har fixat här hemma, varit på promenad med hundarna och ätit lunch med min lilla mamma. Det har väl blivit några sidor lästa men idag har jag prioriterat annat.


Ha det gott Emma

Av Emma - 15 februari 2009 18:30

Denna helg har vi mer eller mindre bott på klubben.

Igår morse bar det i väg med barnen till super faster Anna. Det krånglade en hel del innan vi kom iväg. Bilen vägrade starta men det löste sig tillslut med startkablar och annat. När vi kommer till Anna står det en lapp på dörren att Tilda och Alwa var välkomna på alla hjärtansdags fest. Det var inte svårt att lämna dem. De tyckte nog inte vi kom iväg snabbt nog.

Väl uppe på klubben hann det bli lite träning innan årsmötet drog igång.

Doris hade lite svårt med koncentrationen, det var en hel del hundar runt omkring  och på planerna. Nyttig träning! Är man en glad skit som Doris är det en plåga att inte få hälsa på allt och alla.


Årsmötet blev en trevlig tillställning och resulterade i att jag numera delar bostad med klubbens vice ordförare.

Jag hann att träna Conny en stund efter mötet medans den nya styrelsen träffades. Conny låg plats på planen han skötte sig bra och ju längre tiden gick så fick han bättre och bättre fokus på mig. Jag stöttade upp med beröm när han gjorde rätt. Det hände en hel del runt omkring planen och så hade han störning av schäfer tjejen Siri så det var inte helt utan störning. När jag sedan sa sitt ville han inte sätta sig först. Jag tog det som positivt.


Sedan var det bara att kasta sig hem och göra iordning sig för kvällens årsfest. God mat, gott vin, Helenes lekar, och dans gjorde festen till en riktigt lyckad tillställning.


 Imorse var det rätt segt här hemma. Conny och Doris piggnade till vid halv nio tiden så det var bara att masa sig upp. På väg att hämta barnen drabbades Christian och jag av en impuls. Impulsen slutade med att vi kom hem med var sitt skidpaket. Jag konstaterad att jag inte åkt skidor på minst 10 år. Sugna att pröva åkte hela familjen upp till klubben igen. Härom dagen så var de ute och fixade skidspåren på klubben. Vi bestämde på årsmötesfesten att vi skulle samlas på söndagen för städ av stugan, skidåkning och korvgrillning. Stugan var redan städad när vi kom upp så det blev skidåkning och korvgrillning. Christian och Tilda gav sig ut i skidspåret. Alwa tjurade på parkeringen och tyckte det var läskigt att åka skidor så jag fick snällt stanna. Alwa blev glad igen när korven börjades serveras. Det är en riktig fika tjej vi har. Det leendet hon får när det blir tal om fika är obeskrivligt. Efter en bra stund kommer Christian och Tilda tillbaka. Tilda hade då kämpat sig runt 2.3 km. Hon var hög röd i ansiktet men hon hade inte gett upp.


Jag fick låna ett dragbälte och en expanderlina så jag och Conny tog en tur i spåret. Till en början med var det mycket lina och hund att hålla reda på. Efter halva streckan började vi få knas på det hela. I nedförsbackarna fegade jag ur och släppte lös honom. Två gånger föll jag i snön. Conny vände på fläcken och kom och slickade av matte all snö. Både Conny och jag tyckte det var hur kul som helst. Lilla Doris och husse prövade även de. De körde runt appellplanen. Doris var pigg och glad och tyckte det var skitkul. Hon fick dock bara pröva lite. Hon är ju inte fullvuxen än.


Nu är vi trötta och kinderna har en röd ton. Det ska bli skönt att krypa upp i soffan.

Här kommer några bilder från dagens övingar

Emma

Av Emma - 13 februari 2009 08:09

I tisdags var det kursavslut för min och Connys kurs. Kursen avslutades med en träningstävling. Domare Birger var där och dömde. Innan det var dags att gå ut på plan bad jag mina instruktörer och Birger att observera Conny under platsen och själva momenten. Först började vi med sittande i grupp 1 min. Conny satt bra hela tiden och var fokuserad på mig. På platsen gick jag inte undan utan stog framför honom på ca 10 meters avstånd. Birger stöttade upp mig under platsen. Stort tack! Kommentarena om Connys plats var: Att han inte har full koll på mig. Han har stenkoll på allt annat som sker. Ligger med huvudet högt och vädrar, kolla in vad som händer. Tipsen var att jobba stenhårt med att han ska ha full koll på mig. Bryta honom när han börjar syssla med annat och berömma, stötta upp honom när han gör rätt. Han visade inga oros tendenser. Skönt!


De andra momenten fixade vi. Summan av allt är att det kändes bra. Hade vi bara haft platsen hade vi kommit upp på 178 poäng. YES! Jag vet,tänk om inte fanns men för mig var det en otrolig skön känsla. Vi kan! Nu ska jag lägga extra krut på transporter mellan momenten. Conny har en tendens att hitta på lite annat. Det ser inte snyggt ut. Apporteringen ska vi fixa till. Han kom inte in med apporten utan jag fick köra i ett extra kommando. Detta gjorde han sist på tävlingen med så här ska jobbas. Fria följet ska det också tränas på. Här ska inte tappas i några svängar. Mycket kommendering tror jag lösningen. Jag blir yr i mössan och vet knappt inte själv vad jag har mina fötter. Inte så lätt för Conny. Sen är det platsen som vi ska träna, träna och åter träna. Jag ger mig inte förän den sitter.


Annars är det mycket i skolan. Det gäller att planera väl och ligga i fas. Många redovisningar, böcker att läsa och en hemtenta som ska in nästa vecka. Samtidigt har ett omfattande grupparbete startats upp så visst finns det att göra. Det är riktigt riktigt roligt och jag känner att jag har mycket att relatera till genom arbetet.


Imorgon är det årsmöte och årsmötefest uppe på klubben. Det hinns nog med lite hundträning också. Det gäller att passa på när det är många hundar uppe på klubben. Här ska tränas med störing.


Nu är det dags att bege sig till skolan och ytterligare en redovisning.

Ha det gott.

Visst har hon det mysigt lilla Doris. Två små sötisar som kelar och myser med henne. Doris njuter till fullo av all uppmärksamhet.

Av Emma - 8 februari 2009 17:35

Det har varit lite dåligt med uppdateringar den sista tiden. Jag ska försöka summera vad som har hänt den sista tiden.

Conny och jag var och tävlade i Sävsjö förra helgen. En riktig katastrof tävling från vår sida. Jag kännde mig lugnare en vanligt innan och tänkte att det här bådar gott. Vi hann inte mer än att lägga ner hundarna och påbörja vandringen ut ur hallen förän Conny var uppe. Han promenarade rakt fram till Briad tiken i jämte och katastrofen var ett faktum. Att de sedan började busa runt i hallen gjorde inte saken bättre. Fy vad jag blev besviken. När det sedan var dags för oss att köra vad jag fortfarande kvar i platsliggningen. Dumt, jag vet. Vi lyckades i alla fall att få en 10 på rutan. Det kändes som en liten seger då det är ett moment som vi har tragglat och tragglat. Efter tävlingen blev det några dagars timeout.


I onsdags åkte vi upp på klubben igen. Conny var het som tusan och tyckte det var skitkul att träna igen. Jag hade bestämt att jag skulle lägga en plats och stå synlig för Conny bara för att se hur han betedde sig. Conny var så orolig, låg med huvudet högt och hela kroppen darrade. Jag var framme och stöttade upp honom några gånger innan jag bröt. Två gånger har han gått upp och kännslan är att hela momentet platsläggande är som bort blåst. Nu tar vi en tävlingspaus och ska lägga all krut på att få i ordning på momentet igen.


Christian och Doris var också uppe på klubben i onsdags. Det var kurs dags. Christian får backa tillbaks lite i fotgåendet. Han har tagit bort hjälperna lite för snabbt så Doris har en tendens att gå före i position. Annars utveckals hon positivt. Hon har en otrolig fokus och vill samarbeta. Gullungen! Hon är så jäkla söt.


I helgen har det varit mycket hundträning. Barnen var med farmor på Disney on ice igår så Christian,jag och hundarna hade en heldag på klubben. För Connys och min del var det sökträning. Conny gjorde en riktigt bra träning. Det var den första hörnet som strulade lite. Han gick inte ut i hörnet och missade figg. Andra slaget på den sidan skickade jag honom bakåt och då tog han figgen. Nu ska jag tänka på att variera de första skicken så mycket som möjligt. Conny är så het i början och han vill hemskt gärna hitta figg det två första skicken att han nästan låser sig. Slagen tenderar att bli lite väl stora.

Christian la ett spår åt Doris och han kom tillbaka med ett leende på läpparna. Det hade gått jätte bra. Hon plockar pinnarna utan problem och håller ett bra tempo. Sen ser hon själva spåret som belöningen och vill verkligen vidare efter varje stopp.


På eftermiddagen tränade vi lite lydnad. Jag tränade platsliggning med Conny. Från början låg han oroligt men det blev bättre och bättre ju längre han låg. Han låg själv men jag hade störning av Christian och Maritha som tränade sina hundar runt omkring Conny. Det känndes bra efteråt.


Idag har Mats, Gitte och Albin varit på besök. Det var meningen att vi skulle ut och spåra i skogen men igår vräkte det ner snö så vi bestämde att hoppa spåret. Vi åkte upp till klubben istället och körde uppletande och lydnad. Conny fick ligga plats idag igen. Det gick bättre idag. Från början låg han själv med Caxa och Doris som störning sen fick han sällskap av Caxa. Han låg oroligt från början men slappnad sedan av mer och mer.


Ja, det var lite om det som har hänt. Jag är taggad till tusen för att få platsen att fungera. Jag har valt att backa tillbaka och få den trygg igen. Jag tolkar Conny som att han inte är trygg. Det kan ju vara att han pekar finger åt mig men jag upplever inte att så är fallet. Här kommer några bilder från dagens träning.


Ha det så gott

Presentation


Conny och Doris

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards