ConnyochDoris

Alla inlägg under juli 2009

Av Emma - 26 juli 2009 20:17

Ja, nu är semestern slut och jag har fått börja jobba igen. Christian har en vecka ledigt till lyckosten.

I helgen har vi varit ute och spårat både lördag och söndag. Verken Conny eller Doris gick något kanon spår igår men idag gick båda hundarna bra. I spårskogen hittade vi en och annan kantarell så det blev köttgryta med kantareller i till kvällsmat, lyx!


Igår blev det även lydnadsträning. Jag tränade på tvåans moment, rutan och fjärren. Om två veckor ska vi ut i tvåan igen så det är hög tid att damma av lydnadsmomenten igen. Det har varit full fokus på bruksmomenten ett tag så tvåans moment har fått vila lite. I fjärren gjorde han skiftningarna fint. Rutan måste bli bättre. Han har ett sådant tempo ut till rutan så hinner jag inte säga stå precis i rätt tid så hamnar han utanför rutan med en eller två tassar. Jag ska ta mig en funderare hur jag ska lösa det, jag vill ha ner honom lite i tempo.


Lilla Doris skötte sig jätte fint. Hon har fattat stå nu så Christian kan gå ifrån henne. Nu ska det läggas på störning så hon blir riktigt säker på att stå kvar. Sen ska vi bara knäcka korden på att få henne att lägga sig från stå snabbt så är ettans moment färdiga. Hon är jätte snabb att lägga sig från sitt men när det är från stå så vill det sig inte riktigt. Hon låser frambena snabbt men den lilla rumpan segar hon med som bara den. Hon står i lekställning och ser så nöjd ut. Vi har backa till baka och spontan klickar snabba lägganden. Får se om det är rätt väg att gå men det har börjat bli lite bättre i alla fall.


Här kommer en blid på sötisen. Hon skaffade sig vita tecken på semestern ( hon körde huvudet i slip damm), visst är hon söt.

Emma

Av Emma - 23 juli 2009 08:45

när Conny är i farten. Vill man inte bli blöt är det bäst att kasta sig upp på stranden.

Emma

Av Emma - 18 juli 2009 10:40

Nu är vi och semestrar på Öland. Hundarna sköter sig utmärkt, de är riktiga camping hundar. Campingen vi bor på heter Eriksöre och är en utmärkt hundcamping. De har agilitybana, lydnadsplan och ett finfint hundbad. Kan varmt rekommenderas. Det är hundar in nästan var enda husvagn men ändå väldigt lugnt. Jag är grymt imponerad.


Conny har det lite jobbigt, då Doris löper. Vi försöker ha dem så avskilda som möjligt. På natten har vi delat av husvagnen och det fungerar faktiskt bra. Jag har pausat Conny i träning då jag inte tycker det är snällt att köra på honom. Han har nog ändå. Däremot har han blivit en fisk, varje dag är vi nere och badar. Det är svårt att hålla i honom när han ser vattnet. Han ska bara i. Någon utmärkt simmare är han dock inte. Han plaskar mest så skummet yr. De mindre hundarna kastar sig upp på stranden när Conny sätter fart. Doris är mer den försiktiga typen och tycker bäst om att stå stilla och njuta men det kanske kommer där med.


Imorgon är det hundutställning på Ölands BK. Jag skulle ställt Conny i Bruksklass för första gången men har valt att avstå. Jag vill inte bråka med honom och känner att jag inte når riktigt fram till honom. Det kommer fler tåg. Christian ska däremot åka och ställa sötlöken Doris. Christian ska göra debut i utställningsringen. Kul! Våra vänner Gitte och Mats som vi semestrar med ska ställa sina Hoffar.


Det bästa Ölandsminnet en så länge är när Alwa kommer springande över campingen skrikande så åtminstonde halva campingen hörde.

 -Jag gick när jag kissat klart för pappa skulle bajsa och jag ville inte se på alla snoppar. ( Christian hade hjälp Alwa på toaletten inne på herrarnas)

Ha det gott

Emma

Av Emma - 10 juli 2009 11:17

Jag börjar med att säga tack till alla som har grattat oss. Det värmer!


Här hemma är det full rulle som vanligt. I tisdags hade vi en hel lyckad dag på Liseberg. Numera tillhör jag en familj som är åk galna. Ju högre och otäckare desto bättre. Christian, hans syster och mamma åker allt, vilket tydligen har gått i arv för barnen vill också åka allt. Själv nöjer jag mig med att stå på backen och vara väskbärare.


 I onsdags fyllde vår stora tjej Tilda 8 år (herre gud vad tiden går). Det firades ordentligt. Tilda hade önskat sig att få ta hål i öronen så vi begav oss till guldsmedsaffären. Jag har aldrig sett Tilda så vit i ansiktet. Hon svalde och svalde. Efter har gråtit en liten stund så var hon i alla fall mäkta stolt över sina hål.


 Christian sliter med att få källaren klar så igår drog jag upp till klubben med båda hundarna. Det blev lydnad och uppletande. Doris fick två föremål. Vi har nog tränat för mycket på bara ett föremål. Hon arbetar sig ut jätte duktigt, tar föremålet och kommer in men sen tycker hon att hon har gjort sitt. Igår matade jag ut henne och tillsist fick hon nos på föremålet och kom in. Då blev det mega belöning.  Jag band upp henne när jag skulle lägga ut Connys föremål och när jag sedan kopplade loss henne för att gå till bilen stack hon ut i rutan och hämtade in ett av föremålen. Lilla tok Fia, det blev att belöna igen. Conny jobbade på bra. Han fick tre föremål på linje och tog in alla föremålen i precis rätt ordning. Han vände i luften när han fick vittring.


  Kolla in Alwas nya skor. Visst är de läckra. Alwas och Tildas farfar med fru har varit i Italien på semester och kom hem med Italienska skor till flickorna. Christian och jag hävdar att det är klister i skorna då skorna sitter på hela tiden, den ända gången de åker av är när det är sängdags. 

kram 

Av Emma - 5 juli 2009 11:12

Shit vilken hund jag har! Vi fixade det, helt galet roligt.

Platsliggningen igår bjöd på den ena störningen efter de andra. Först börjar hunden bredvid Conny att krypa emot honom för att sedan resa sig upp och vandra över planen. Samtidigt flyger en helikopter över oss. Hunden som gick upp bestämde sig sedan att jag var en kul typ så han går fram till mig istället för husse. Han slickar mig lite på handen och lägger sig sedan vid min sida och blir kvar där resten av platsen. Min duktiga kille ligger kvar där han ska.

När jag sedan går in på lydnadsplanen för lydnaden får jag en total blackout. Linförigheten gick bra, 9:a sen när det var dags för framförgåendet kommer jag helt plötsligt inte ihåg hur momentet ska se ut. Han gick ut lugnt och rakt men jag lyssnar inte på tävlingsledaren, jag vet inte vad jag håller på med. Jag blev så grymt besviken på mig själv. Läggande under gång 9.5, inkallning 10. Sen vet jag inte vad som hände igen. Jag tror jag får fram något litet ynkligt kommando vid krypet om jag ens sa något. Conny ser förvirrad ut och reser på sig. Apport 8 vid i ingången, plus att han slår till apporten med tassen innan han plockar upp den. Hopp/sitt är han på väg att tjuva på återhoppet men jag lyckas klämma till ett hopp i precis rätt ögonblick 8.5 Trots en förvirrad matte som inte hjälpte sin hund lyckades vi få tillräckligt med poäng och blev uppflyttade med sammanlagt 503 poäng.


Söket var helt underbart. Vi temade. Nu skryter jag men när vi fick våra poäng av domarna sa de bara att det är så här det ska se ut. Lycka!!!!!

Christian pratade med en av domarna efter söket och domaren frågade om vi konditionstränade Conny mycket för att han var i sådan fin form och höll ihop så bra i värmen. Nej, svarade Christian det gör vi inte men han har en sådan arbetsmoral att han inte ger upp. Och så är det verkligen. Conny ger inte upp i första taget. Han älskar att jobba.

Av Emma - 4 juli 2009 21:58

Idag har vi varit i Mjölby och tävlat lägre sök. Min duktiga Conny var helt suverän i värmen, det slutade med att vi blev uppflyttade och klassvinst. Han gick så jäkla bra i skogen att vi fick 10, 10 av domarna.

Det har varit en lång dag. Vi samlades klockan 10.00 och vi åkte inte ifrån Mjölby fören 18.30 så nu är vi lagom trötta.

Nu ska jag ta mig ett glas vin och pussa på min underbara hund. Vi återkommer imorgon med en mer utförlig rapport samt den obligatoriska skryt bilden.

Jätte kramar från en glad Emma

Presentation


Conny och Doris

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards