ConnyochDoris

Alla inlägg under augusti 2009

Av Emma - 25 augusti 2009 08:15

I lördags var det sökträning som stod på schemat och nästan hela gänget vad samlat igen. Så jäkla roligt.  Conny jobbade på bra. Jag fick lite att tänka på efter passet bland annat inga hitta övningar träningarna innan tävling. De sista träningarna har jag kört hitta övningar dels för att jag i våras kört mycket tävlingslikt och dels för att ryggen har spökat på mig. Detta har lett till att Conny är lite väl på figuranten innan han kommer till markering. Inte bra! Sen ska jag fortsätta köra Conny precis så som jag har gjort innan. Jag skickar Conny rätt så tätt mellan skicken och detta verkar passa honom utmärkt. Han går ut fint, rakt och slår framåt precis som han ska. Nu har jag plötsligt fått för mig att jag måste gå längre mellan slagen för att jag ska hinna en högrebana. Så jäkla dumt. Conny blir osäker och går bakåt på nästan vad ända slag. Nej, jag tänker gå ut på tävlingen och köra precis som jag brukar och skulle vi inte fixa det så får jag väl tänka om och ändra taktik då inte nu.


I söndags var Christian och Doris på spårkurs. Hon hade jobbat på jätte duktigt. De hade lagt spår som gick över i olika terränger. Från äng till skogsmark. De hade varit rätt snårigt men inget hade stoppat lill tjejen.


Annars är det mycket lydnadsträning för tillfället. Vi jobbar för att kunna gå ut i högre i oktober och eventuellt känna på en 3:a innan säsongen är över.  Christian och Doris går en tävlingslydnadskurs. Den verkar riktigt, riktigt bra. Så det blir mycket snack om lydnadsträning är hemma.


Nu ska jag ta hundarna och bege mig ut i skogen för ett uppletande. Imorgon börjar skolan igen så då är det slut på lata dagar.

kram

Av Emma - 21 augusti 2009 08:15

Jag satte mig vid datorn för att jag kände att jag hade en massa saker att skriva om men nu när jag sitter här kommer jag inte på något. 


Vi tränar på. Jag har börjat köra in 3:ans moment. Jäklar vad roligt Conny tycker att det är. Han är taggad till tusen. Det roligaste av allt är att vittringsapporteringen verkar ha lossnat. Jag började med detta moment förra året men la ner det då Conny var så het att han bara stack ut och hämtade första bästa pinne. Nu lägger jag ut en massa pinnar samt några godisar emellan. Min pinne lägger jag i överkant. Conny springer då ut och kopplar på näsan på en gång, han letar godis. När han har hittat alla gottebitar går han på och luktar på pinnarna. Jag har bara kört på detta sätt 3 gånger men varje gång har han fått med sig rätt pinne in så jag tror att jag har hittat sättet. Det är ju så viktigt att det blir rätt från början.


Lilla Doris har börjat bli en hejare på läggande under gång. Det är så häftigt när det lossnar. Åter igen vad belönings placering det som var viktigaste redskapet för att få till det. Hon är så rolig att träna. När man först tar ut henne kan jag nästan uppleva henne lite disträ och inte riktigt på hugget men när man har tränat en stund blir hon bara mer och mer taggad och fokuserad. Svansen går i ett och hon blir så stolt när hon får sina belöningar. Igår satt jag bara och log när Christian var ute och tränade henne. Detta lilla charmtroll kommer att bli någonting alldeles extra det är jag säker på.


Nu ska jag och hundarna bege oss upp till klubben för lite träning. Skolan börjar inte förrän nästa vecka så jag har lite ledigt nu. Skönt!

kram

Av Emma - 15 augusti 2009 19:56

Detta får bli ett hyllnings inlägg till min fantastiska hund. Vilken vecka! Tre tävlingar i 2:an och tre 1:a priser.

Igår vad det som sagt Mullsjös kvällstävling som gällde. Conny bjöd på show på hög nivå. Connys mage är inställd på att få mat klockan 19.00 och får han inte mat då så äter han vad han får tag i ( är vi hemma visar han tydligt att nu är det matdags). Jag hade detta i tanken och tog med honom hans mat till tävlingen. Det sista Christian sa till mig innan jag åkte var glöm inte att ge Conny åtminstone halva maten. Visst sa jag. Nu är det ju så att mina nerver inte är som de ska på tävling. Mat var det sista jag tänkte på när jag kom fram. Efter en stund kom jag på det men tyckte då att det flöt på så bra att jag inte riktigt ville ge honom maten. Det kan ju inte vara lätt att springa med en full mage. Till nästa gång vet jag bättre. Så fort jag tog ut Conny ur bilen förstod jag att jag gjort ett misstag. Det första han gör är att kör ner huvudet i backen och roffa åt sig några stenar.

Väl inne på plan är han fokuserad och taggad men mellan varje moment tog han sig en tugga gräs. Snabb som blixten var han ( så att matte inte skulle hinna se). Vid hoppet vet jag inte vad som hände. När jag sa hopp springer Conny förbi hindret, vänder sig om och tittar på mig. Det såg ut som han tänkte Nähä det här var inte rätt om jag gör så här då. Conny går och sätter sig framför hindret och tittar på mig igen. Nej det blev inte rätt den här gången heller, han hoppar då tillbaks till mig gör en kalas ingång och frågar, blev det rätt nu då matte. Socker-Conny!!!!!!!!! Vi gör om hoppet och det går kalas bra. I bilen får han sedan sin mat och blir mätt och nöjd.


Idag så har vi varit i Forserum och tävlat i. Jag var jätte nöjd efter gårdagen så jag kunde gå ut på plan med en självsäkerhet som jag inte känt innan. Jag var inte alls lika nervös utan kunde koppla av och fokusera på vår uppgift. Det gav resultat vill jag lova. Vi hade jätte roligt inne på planen och vår runda resulterade i 190 poäng och LPII (sex 10:or, två 9:or och en 7:a) Så jäkla roligt!


Både igår och idag har jag fått en massa positiva kommentarer om denna fantastiska hund från både domare, tävlingsledare och publik. Det värmer gott . För visst är han VÄRLDES BÄSTA CONNY och det bästa av allt är att han är min!

Av Emma - 14 augusti 2009 22:12

Man kan inte annat en att skratta åt denna underbara hund. Kvällen har vi tillbringat på Mullsjö BK och resulterade i ett 1:a pris med 166.5 poäng och klassvinst i 2:an. Conny showade och hade det skitskoj. Vi nollade hoppet men borde ha fått stilpoäng.

Jag återkommer med mer utförlig rapport i morgon. Nu ska jag pussa på världens bästa och tokigaste hund.

Av Emma - 9 augusti 2009 16:48

Vilken rolig helg det har varit. Igår fyllde våran Alwa 5 år. Det är inte bara vi som tycker att hon blivit stor utan även hon själv. Igår morse var plötsligt inte tandkrämen stark längre (annars är det en återkommande kommentar att tandkrämen är för stark) Alwa förklarade det hela med att är man så stor som 5år så är den inte stark längre.


På eftermiddagen igår åkte vi upp en sväng på klubben. Jag ville köra igenom Conny inför tävlingen idag. Han var taggad som tusen trots att det var varmt och svettigt. I fjärren var han så taggad att han tyckte att han kunde köra momentet själv utan min kommendering. Nej, det är nog snarare så att jag har slarv tränat med för korta intervaller mellan skiftningarna. Fy på mig! Jag fick gå in och belöna upp att han satt kvar utan att lägga sig och att han låg kvar utan att sätta sig.


Doris gick jätte bra. Positiv och glad till tusen. Fina ingångar vid hopp och inkallning. Det har varit lite si och så med ingångar ett tag men igår var de kalas fina. Christian och jag har pratat mycket om belöningsformer. Vi har kommit på att vi kanske har varit lite för monotona i våra belöningar. Det är så lätt att använda samma belöning hela tiden. Variation tror jag verkligen på. De sista träningarna har jag lagt om belöningarna jag har olika leksaker och godis för olika moment. Det blir mycket grejor att släpa på men jag tror verkligen på det. Det gäller att hitta rätt stämmning, attityd och förväntan inför de olika momenten.


Idag har vi tävlat 2:an uppe på klubben. Varmt och soligt men duktiga killen fixade det. Efter platsen kunde jag åkt hem, jag var så nöjd. Han låg kalas bra. Lyfte inte på huvudet en enda gång. Friaföjet var jag inte så nöjd med, jag upplevde att han inte var med mig, lite loj men jag tror att värmen gjorde sitt till. Fyra 10.or blev det och en slutpoäng på 181.5 och klassvinst. KUL!!!!

Av Emma - 2 augusti 2009 19:45

I helgen som varit har Gerard O'Shea haft utställningsträning här i Jönköping. Christian och Doris var anmälda ihop med ett 30-tal andra hundar av olika raser. Det ända jag kan säga är WOW, jag är så imponerad! Jag har verkligen inte fattat det innan men utställningsträning är som att träna lydnad. Det ska bygga på att hunden tycker det är roligt, att hunden har förväntan och det krävs en massa träning. Jag har nog tagit utställningsträning med en klackspark innan. Något som man tränar några dagar innan man ska in i ringen. Jag kunde verkligen inte ha mer fel.


Doris ligger nu som en dö sill i hallen. Hon är helt slut och lyfter knappt på huvudet när man går förbi. Sötnosen! Nu hoppas vi bara på att Gerard kommer tillbaka till Jönköping igen för då ska vi defenitivt gå.

kram

Presentation


Conny och Doris

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards